Lipsa forței de muncă: ce putem face pentru recrutarea și menținerea cu succes?
În ultima perioadă, piața muncii a fost complet răsturnată, echilibrul obișnuit anterior între cerere și ofertă a fost perturbat. Potrivit cercetării Eurofound, transformarea situației economice este în mare măsură o replică a situației anterioare de criză, pandemia Covid19. Cum afectează acest lucru companiile și unde se află acest proces astăzi? Ce putem face în această situație pentru a menține angajații cât mai eficient posibil și pentru a atrage noi talente în compania noastră? Vom încerca să oferim răspunsuri la aceste întrebări în postarea de pe blog de mai jos.
Lipsa generală de muncă în România
În România, pe piața muncii s-a dezvoltat o lipsă semnificativă de forță de muncă, ceea ce a făcut ca piața să fie puternic condusă de candidați. Aceasta înseamnă că este din ce în ce mai dificil pentru companii să-și păstreze forța de muncă și să atragă noi talente. Ca urmare a surplusului de ofertă, nu doar persoanele în căutarea unui loc de muncă activi au câștigat un avantaj și pot alege între diverse anunțuri și opțiuni de angajare, dar chiar și un număr bun de angajați existenți „concurează” oportunitățile oferite de propriul angajator cu cele ale altor companii. Pe lângă fluctuația rezultată din aceasta, a devenit mai dificilă și situația companiilor în atragerea de noi angajați și realizarea unor procese eficiente de onboarding. Candidații sunt de obicei conștienți de propriile valori și de cât de mult valorează expertiza lor pe piața muncii în prezent. Astfel, competiția pentru talentul real între companii s-a intensificat semnificativ.
Ce zone sunt cele mai afectate de deficitul de forță de muncă?
La începutul anului a mai fost raportat că schimbările de pe piața muncii afectează toate domeniile, iar penuria de forță de muncă a apărut în toate profesiile. Astăzi, însă, pare să se fi cristalizat faptul că majoritatea companiilor care angajează muncitori calificați și care desfășoară activități industriale au căzut victimele acestei schimbări. Și alte schimbări semnificative pe piața muncii ca urmare a războiului ruso-ucrainean a afectat problema, astfel a devenit una mai complicată. Deficitul de forță de muncă este de așteptat să se atenueze în curând din cauza înrăutățirii situației economice, a prețurilor în continuă creștere la utilități și a faptului că devine din ce în ce mai greu să-ți câștigi existența. Mai mult, schimbarea se face deja simțită în anumite sectoare, ceea ce se manifestă prin faptul că rata șomajului a crescut din nou ușor.
Cum afectează deficitul de forță de muncă companiile și procesul de selecție?
Specialiștii în recrutare și factorii de decizie seniori au fost supuși unei sarcini și mai mari decât de obicei în perioada recentă. Lipsa forței de muncă a făcut procesul de selecție mult mai dificil, pe de o parte, pentru că compania nu mai are la dispoziție atât de mult timp pentru a lua decizii ca înainte. Anterior, ar putea dura săptămâni pentru ca un candidat să obțină un răspuns clar de la recrutori. Astăzi, totuși, companiile sunt aproape „folosite” de angajați, așa că poate dura chiar ore până când candidatul acceptă o altă ofertă în absența feedback-ului înainte să vă putem anunța că ne-am dori să vă vedem în echipa noastră.
În plus, sarcina este îngreunată de faptul că găsirea unor profesioniști cu adevărat buni în competiția acerbă de astăzi implică un risc mult mai mare. Trebuie să fim foarte atenți în timpul interviurilor, pentru că dacă alegem un candidat care, fie în perioada de probă, fie la scurt timp după aceea, nu se dovedește a fi un profesionist pregătit corespunzător sau un jucător de echipă cu atitudinea potrivită, atunci cel financiar și profesional resursele cheltuite pentru angajarea și integrarea lui în plus, procesul de selecție începe și el de la început. Și este de la sine înțeles că până la reînceperea acestui proces, este posibil ca cei mai talentați profesioniști să fi fost deja angajați de o altă companie.
Cum poate o companie să devină „atractivă” pentru candidați?
Nu există un răspuns universal la întrebarea ce instrumente sunt disponibile companiilor pentru a ieși în evidență în rândul angajatorilor pentru persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă. Nevoile angajaților sunt în continuă schimbare și creștere odată cu schimbările din situația economică. Potrivit experților, cel mai important factor este încă salariul, dar, mai recent, se ia în considerare și măsura în care diferitele beneficii financiare pot fi convertite în salarii de către angajatorul respectiv. Pe lângă salariu, ca element evident și inevitabil decisiv, mai apar astăzi și alți factori precum posibilitatea unui Home office. De la Covid, întrebarea nu se mai pune dacă se poate lucra de acasă, ci în câte zile pe săptămână este posibil.
În afară de aceste două elemente de bază, însă, se poate spune că ceilalți factori depind individual de tipul de muncă, condițiile de viață și oportunitățile angajatului. Cei mai mulți dintre aceștia încearcă să mulțumească angajații cu programe de familie, reduceri pentru membrii familiei, precum și prin îmbunătățirea mediului de lucru și făcând mediul de birou mai confortabil și mai modern. Acțiunile care promovează construirea comunității sunt, de asemenea, comune, cum ar fi antrenamentele de team-building, organizarea de programe care construiesc rețele sociale și susțin recreerea comună la locul de muncă, dar există și programe care promovează comunicarea și feedback-ul între membrii echipei, care susțin munca în comun și sinergia în cooperarea colegilor.
Cu ce vă poate ajuta HRmaster?
Recent, a devenit la modă printre profesioniștii din HR să spună că retenția este noua recrutare. Acest lucru este și mai adevărat astăzi, deoarece, din cauza situației pe piața muncii determinată de candidați, companiile costă de multe ori mai mult să atragă noi talente, deoarece actualii solicitanți de locuri de muncă au cerințe salariale mult mai mari. Salariul mai mare pentru candidatul angajat poate provoca tensiuni salariale între colegii existenți și cei noi într-o perioadă scurtă de timp.
Cu ajutorul modulului Sondaje HRmaster, puteți măsura satisfacția în orice moment și chiar să le cereți angajaților sugestii cu privire la ceea ce este cu adevărat important pentru ei, care sunt oportunitățile care pot fi folosite pentru a-și spori angajamentul față de companie.
Una dintre cele mai importante forțe de reținere pentru angajați este comunitatea și relațiile bune cu colegii. Modulul de comunicare al HRmaster poate fi folosit de conducere chiar și ca un newsletter, dar cu un set diferit de permisiuni, colegii își pot construi, de asemenea, propria comunitate independent prin News Stream. Prin crearea de grupuri, evenimente și sondaje, HR poate facilita acest proces.
Un număr semnificativ de angajați simt că nu primesc suficient feedback la locul de muncă, așa că nu știu ce să facă. Lipsa feedback-ului social și legat de carieră poate duce chiar la schimbarea locului de muncă al angajatului. Să nu așteptăm să se întâmple asta. Modulul de feedback al angajaților de la HRmaster ajută și în acest sens: angajații și managerii se pot oferi reciproc și subordonaților lor, sau chiar managerilor lor, mulțumiri, laude, feedback neutru sau feedback care trebuie îmbunătățit, fie cu nume, fie anonim.
Modulul de Recrutare și Selecție al HRmaster poate fi de mare ajutor în ocuparea posturilor vacante și găsirea de noi angajați. Interfața ușor de utilizat este un sistem parametrizabil flexibil care poate fi utilizat de candidați într-o manieră de autoservire. Pentru a reduce administrarea echipei de HR, întregul proces de selecție și onboarding în mai multe runde poate fi gestionat digital și simplu cu ajutorul acestuia. Când candidatul este înscris, datele sunt transferate automat în modulul Administrare personal al HRmaster prin apăsarea unui buton, fără duplicare sau redundanță.
Doriți să aflați mai multe despre posibilitățile oferite de HRmaster? Click aici.